miercuri, 4 septembrie 2013

Rutiere"le" din Moldova

Rutieră- reprezintă denumirea microbuzelor private folosite în Republica Moldova în transportul public. Ele funcționează de-a lungul unor rute fixe. În orașe, traseul fiecărei rutiere are un anumit număr, la fel ca la autobuze sau troleibuze.

Să incepem că rutierele,au fost implementate mai mult ca o "nu avem de ales",pentruca din cauza crizei de transport.
Statul au dat licenzi diferitelor persoane fizice pentru a activa ca trasportatori,mulți credeau că va fi așa doar pe o perioada de timp dar după cum se vede cu încetu și încetu situația iesă desub control.

Scurt istoric,cînd era U.R.S.S. întrebați pe oricine ce au dat de timpurile acelea,că rutiere nu erau,doar autobuze și troilebuze.Transportul public era destul de ieftin. 

Salariu mediu 300 ruble,cu troilebuz prin Chișinău era 10 "Copishi".

Problema :
-Rutiere sunt multe și fac ambuteiaje  (măresc pericol pe drumuri)
-Nu respect regurile de circulație   (staționează unde doresc și cînd doresc)
-O îmbulzea în ele                    
-Șoferul duce lemne dar nu pasageri ( parcă au învățat a conduce autoturismul în pădure)
-Starea autoturismului este în stare rea

Faptul că probleme sunt multe și toate sunt rezolvabile problema este doar în cei de la guvernare.Cei de la guvern nu-și fac griji de aceasta,pentrucă ei știu ca fiecare rutiera are o licență de 2000 euro și cîte 2-3 șoferi la o rutieră și la sfirșitul zilei ei se laudă că au adus atîtea milioane in bugetul statului și desigur au creat miliarde locuri de muncă.

Șoferii nu sunt vinovați cu nimic,doar își fac bani pentru mîncare,iar prorietarii își cîștig banu prin așa mod de "bussines",dar de continuat așa nu se poate,orașul crește,tot mai mulți șoferi,șoferițe și evitarea unui "dezastru auto" va fi inevitabil.

Soluția 

Soluția nu este în Drondon ,dar în eliminarea unor anumite rutiere (cantinativ) și (calitativ).

-Mărirea troleibuzelor și autobuzelor
-Ruta la rutieră să nu se intersecteze cu ruta la autobuz sau troleibuz.
-Rutele nationale să fiu efectuate de Autobuze.

,dar totuși unele rutiere care au o importanța vitala ca exemplu 155 (Ciocana - Centru) atunci să fiu lasate la numar redus și desigur de mărit prețul la ele de 10 ori de la costul unei călatorii cu troleibuzu.

(De ce să lăsa unele rutiere... doar din faptu că cînd pleci la un "randevou" ești gătit frumos și datorită ca înghesuială nu mai este o problema ,se vor evita unele neplăceri ca  "Kalcarea peste picior" "Nirosirea Sudori" fost cazuri de pește prins de la "sculeanca" și desigur bani economisiți pentru o călătorie plăcută ).

Zi bună la toți.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu